Va fan, ta vara på dina rättigheter - kvinna!

Jag blir så förbannat arg på mig själv. Vad i helvete håller jag på med? Ja det handlar om bilkörning och att bilkörningen just nu är ett orosmoment i mitt liv. Och nu frågar jag mig själv - varför? Varför ser jag detta som något betungande? Jag är just nu på väg mot en otrolig frihet i mitt liv. Rätten att framföra ett fordon. Att köra bil kommer ge mig så otroligt många möjligheter. Och här sitter jag och våndas? Istället för att se möjligheten och hur kul det faktiskt är att köra bil. Mitt fokus har legat helt på hur inskränkande bilen är, alla regler jag måste följa, allt ansvar som kommer med det att jag helt har förbisett det positiva med att köra bil. Jag har fokuserat helt på alla mardrömsscenarion som kan uppstå att jag har missat hur behaglig och trevlig en biltur kan vara. En lugn tur till stranden för att köpa en glass eller varför inte en behaglig tur på kvällen hem från en rolig och händelserik dag?

Problemet har varit att jag har sett varje resa, varje åktur som något prov där jag måste bevisa mig själv och mitt värde. Där enbart faror hotar, enbart saker som kan gå fel, saker jag kan göra fel.
Värde, roligt ordval jag valde där, jag är inte mindre värd för att jag inte är en perfekt bilförare. Ingen är perfekt. Vi gör alla misstag - för att vi är människor. Det är okej att göra vissa misstag i trafiken, så länge dom inte är en fara för sig själv och/eller andra trafikanter. Det är här kan jag i väldigt hög grad påverka själv. Jag kan skaffa mig kunskap och färdighet och jag kan också utnyttja min tankekraft. Istället för att föreställa att jag gör världens mardrömsmisstag som skulle kunna beröva någon livet, kan jag istället sitta och visualisera att jag gör rätt. Jag stannar vid stopskylten, jag samspelar med trafiken, jag backar inte in i ett litet barn. Jag visualiserar för mig själv att jag gör rätt. Att den där bilturen blir en positiv upplevelse för jag målar den positiv, om jag gör rätt och fokuserar på det som är verkligt (inte mardrömsscenariot) och är bered är risken betydligt mindre att scenariot ska bli verklighet.

Jag har satt käppar i hjulet för mig själv genom att fokusera på det negativa. Men nu är det slut på det. Jag ska fokusera på det positiva. Hur jag kan göra bilturen så positiv och behaglig för mig och alla runt omkring mig. Makten och rättigheterna är i mina händer. Jag har fått en möjlighet och en chans som många, framförallt kvinnor, inte har haft tidigare. Jag ska ta vara på den möjligheten och ta ansvaret som kommer med den.

Förlåt för långt inlägg, känner bara att jag måste sätta ord på mina tankar och inte låsa in dom i mitt huvud.

Positiv visualisering! (En utmaning för en negativ bitterfitta som jag!)



Kommentarer
Postat av: Vanadesse.

Jag tänkte exakt som du, men när du väl har kortet så kommer det där släppa! och om du vågar släppa rädslan att göra misstag under uppkörningen så kommer du köra hundra gånger bättre och små misstag är tillåtna. säger jag som iofs fortfarande itne gillar att köra bil 2,5 år efter kortet. men det beror på att jag kör så sällan o snarare för att jag tycker att det är tråkigt än att jag är osäker.



var tog ni vägen i lördags? ni kom ju aldrig :(

2011-03-21 @ 18:02:06
URL: http://vanadesse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0